Ohniště

  • Úterý, 20 Duben 2010 17:05
  • Aktualizováno Úterý, 31 Srpen 2010 05:38
  • Napsal uživatel Roman Szpuk

Ilustruje Roman Szpuk

OHNIŠTĚ


Dohořel oheň? Počkej zde.
Popelem vysyp svoje jméno
na cestu svoji vyměřenou
a srdce víckrát nevzplane.

Co nevystoupí na povrch?
Zůstanou uvnitř naše rány.
Na vlastní kůži záznam psaný
a každý den je znovu trh. 

Mají se meče bránit štítům?
Kdo řekne mi,kde hledat klid?
Na vlastní srdce zamířit
a na věčnost-ad infinitum.

Leden 1997




TRNKY


Zas kvetou trnky. Chladno bude.
V nejisté době před jarem
se těžko potkáš se zdarem.
A za pár dnů již květy všude 

chtěly by rozkvést o překot?
Ještě je brzo na líbání.
Snad mrazy opět nezabrání
té časné lásce přinést plod?

Odkud se sem ta mlha valí?
Čas blízký, v barvách nebohat.
Proč zničehonic dýchá chlad
ze strání, kam jsme chodívali?

Rok bez plodů a všechno chudé.
Tak zbytečné je přísahat
na nové časy bez výhrad.
Už kvetou trnky. Chladno bude.

6.8.1999




PROSINCOVÁ


Uvěznil večer mlynaříky
Ve větvích holých javorů
a z ledu stavěl závoru
za noci pod souhvězdím Dýky.

Sníh začal padat v lože bílé.
Už nezvedne se z hloubi brázd.
Na konci cesty skrytá past
a do zimy už jenom chvíle.

Klín země už se mrazem chvěje,
kamenné tuhnou okovy.
Co zmůže ta hra se slovy?
Náš úhor není bez naděje.

20.12.2000



ŘEKLA JSI:“PŘIJEĎ“


Řekla jsi:“Přijeď.“ Možná hlas
to nevysloví bez zachvění.
Jako bys kývla na znamení.
Tím slovem nás dva spojilas.

Teď není marné volání.
A co se za ním všechno skrývá?
Kde rty jsou rudé, tam krev živá,
vše připraveno k líbání.

Je zimní slunce malátné.
I pro něj máme trochu síly.
Teď splní se, o čem jsme snili.
Řekla jsi:“Přijeď.“ Už jsem zde.

25.1.2002




OCÚNY


Teď už by bosou záblo tě
na louce kdesi v Českém ráji.
Ocúny ve své nahotě
se nyní cudně zakrývají

před větrem, jenž by odhalil
co světu má být utajeno
a nejspíš ubývá už sil 
na to, co stezkou prozářenou

společně jsme sem přinesli.
Stopy se časem v jednu slijí
a vítr s láskou pod křídly
zazvučí letní melodií.

(30.12.2005)


POD FRÝDŠTEJNEM


Ztepilé buky nad Jizerou
teď stíní stěny Frýdštejna. 
Dny dávají a zase berou,
jen úroda je nestejná.

Ten západ jako zahynutí.
Poslední slunce v plamenech
a rty, co umí líbat s chutí
Už nablízku tvůj slyším dech.

Žár nocí známe červencových
i nepokoje vizí snových
a žití těžká břemena.

Krásy dne pro sebe jsme měli
a teď nás v naší touze dělí
jen pavučina zrosená. 

(1.10. 2007)




VELHARTICE


Jen stěží někdo zavítá 
ke hradu takhle za večera.
Koruna v stínu ukrytá
Pod věží možná ještě včera

ukázat by se mohla. Snad.
Kdo zvedá pěst, je hotov k činu.
Snad rvát se chce, či poctu vzdát?
Přijde král Karel na hostinu?

Kráčíme ztěžka po cestách,
však stáhnem z věže prapor bílý.
A v jasném oku není strach,
že zrady jsme se dopustili.

Listopad 2001




LEMBERK
(Jakubovi K.)


Věž do zahrady nahlíží,
ač minulost už rozpadlá je.
Stín lasičky či hranostaje
teď stěží jitru ublíží.

To jiskří v barvě zlatavé,
co spočinula na kameni.
Nikdo svou lásku nevymění
za věčnost v chvíli prchavé.

Úsvit jen krátce potrvá
Ozáří zdi i z plátna stěny.
Nechá je chvíli beze změny.
Když vzejde záře jásavá.

Příchovice, říjen 2009




MOHYLA
(krajina z Mladoboleslavska)


Krajina brzo pouta zláme 
a svlékne se až do kostí. 
Mohyly zdejší starodávné
však těžko někdy vyprostí

z pout času, akátových stínů,
z borů a trnek, z loňských trav
Kdo ještě pozná domovinu?
Kdo ví, co značí Boleslav?

Tep času zkoumám svojí dlaní
na půdu zlehka vloženou.
Ti, kdo jsou tady bez přestání
znají mou touhu vysněnou.

23.9.2005




V ČAJOVNĚ


Mám stále v mysli zdejší kraj.
Šálky tu voní dechem štěpnic.
Můj pohled bloudil kolem vesnic.
Byl duben- vlastně skoro máj.

Je trochu naše tahle věž?
Už ani staré opevnění
Nás za pozornost neodmění.
Snad ještě někdy vzpomeneš.

Kde najde srdce ochranu?
Unese sotva vlastní rány.
Ztratila ses mi mezi lány
levandule a šafránu.

Květen 1998




TURAN


Září jak slunce mezi rohy
býka, jenž měl být obětí
a jeho krev snad posvětí
vše od země až do oblohy.

Když k slunci zem se celá sklání,
brzy již přijde slunovrat.
Kdož ví, proč třeba umírat
jinak než v tichém usínání.  

To všechno vidět v žlutém květu
se jménem, znělým jako kov.
a vnímat jej i beze slov  
jak vlastní život na odletu.

24.9.2005




SOVICE
(Sylvánské zelené)


Mám loňské víno ve džbánku.
Voní v něm tráva, borovice 
a původem je ze Sovice.
Jak zašeptané do vánku 

Je jeho jméno- nad Labem
jenž měkce krajem rozlévá se
a dotyk v svitu jasnovlasém
léčí na místě bolavém.

Připij si- přijde důvěra
tím vínem, které dodá síly.
Čisté,že elfové by pili 
je místo rosy zvečera.

(září 2005)

Komentářů
Přidat Nový Hledat
Pasantní
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-04-28 10:36:33

ilustrace, zdravím s elfem, rosou zpitým!
Roman (88.102.1.xxx) 2010-04-28 18:14:28

Tož také tě zdravím, nad svým jménem vysypaným vyluhovaným čajem.
Že nevím, co je to pasantní,
Pavel (90.177.239.xxx) 2010-04-29 14:16:15

je snad ještě omluvitelné, ale představte si, že už přes tři roky žiju v tomto kraji pod Jizerskými horami, ale doposud jsem nevěděl, že v Železném Brodě už asi 10 let pořádají na 1.května veřejné čtení z Máchova Máje!
Pavle,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-04-29 14:46:23

pasentní, jakože pasujou, jsem se překlepla, sem holt kleplá! Ale že ti teda muselo dát honičku nejít to, haha
Tak to se ti, milá Hortenzie, povedlo!
Pavel (94.127.128.xxx) 2010-04-29 22:14:51

Já našel nejblíže tou slovo "pasant", což bylo vysvětleno jako někdo, kdo jen projíždí, což se mi zdálo míti vnitřní logiku. Holt hledat ve věcech to, co v nich není, je moje hobby.
Pavle,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-04-30 09:38:14

při čtení tvých veršů mě napadlo, proč se nepustíš do eposu o nějaké tobě milé historické postavě, máš sebekázeň a patřičnou sumu znalostí (?), tvoje lyrika mi připadá spíše popisná, takže příběhovost by tvému nadání slušela lépe.A Roman by zilustroval!
Skvělý nápad!
Pavel (90.177.239.xxx) 2010-04-30 14:27:06

Jenom ještě najít někoho, kdo by to četl...
Horthensie,
Roman (88.102.189.xxx) 2010-04-30 15:01:45

když jsem četl, že je poezie Pavla "pasantní", domníval jsem se, že máš na mysli "maupassantní", tedy poplatná stylu Maupassanta.

Také mi zaznělo v uších Krylovo:

V čele klaka, pak žena hrdiny
pod paží s pasantem.

Ale ono je to možná trochu jinak
Horthensie,
Roman (88.102.189.xxx) 2010-04-30 15:04:33

spíš by mě zajímalo, cos měla na mysli větou adresovanou Pavlovi: "Ale že ti teda muselo dát honičku nejít to." Říká se "nejít tam", ne? Ale někam nejít zase nedává "honičku".
Pavle a Romane,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-04-30 15:52:27

jest to překlep, najít to,,,mám rychlejší prstíky myšlének A kdo by to četl? Haha! Píšeš, bys čten byl a nebo bytostně toužíš psát? Já to budu čísti, když mě poučíš o té historiecké hystiónské bytosti, jak bych dítětem byla! Nový Erbene-Kukale, huž se neflákej a kukej!
Pavel (94.127.128.xxx) 2010-05-09 22:09:23

Milá Hortenzie, Tvoje slova mě dosti zaujala, ba mohu říci zaskočila, proto taky odepisuji až nyní, protože jsem si to potřeboval promyslet. Je to asi trochu složitější otázka, rozhodně se vymykající z rozsahu této debaty.Aspoň tedy hlavní body:1)Jelikož jsme všichni básníci a všechny nás stravuje touha psát, musím odpovědět, že určitě. Ovšem abych obměnil jeden výrok Victora Huga(mimochodem, psal poezii, prózu i divadelní hry), psát do šuplíku je jako ukládat své myšlenky do hrobu.2. V čem se Ti zdá moje lyrika popisná?Nemyslím si, že popisný by bylo nutně synonymum pro "zdlouhavý, nudný", nicméně popisy se v poslední době moc necení. Sám bych si myslel, že moje lyrické verše mají vyvolat náladu, jistý duševní stav a jeho sdílení. 3.Je v mých nejranějších verších, v Řekách a Vinařově kalendáři popisnost?Zajímalo by mě to z hlediska vývoje. Pokud neznáš, na požádání zašlu, nebo se můžeme vůbec přesunout do soukromí našich e-mailových adres, jakkoli bych nechtěl ochudit zdejší debaty...4. Tady se vracím k vyřčenému, jakkoli se nemohu rovnat s podobnými veličinami, zajisté nejsem tak neobvyklým jevem, píšu-li prózu i poezii. Ale historický epos? Vaňkovi Úvalskému stačily "eposy Zlověstného muže v teplákách."Mám-li právo očekávat od Tebe větší výdrž? Kdybych měl víc času, asi bych se pustil do románu Rukojmí(doba válek proti Albigenským ve Francii, když už polovičku mám...Zatím ahoj. Pavel
Pavle,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-09 22:49:09

popisná - bez dalších plánů, ve mně nevyvolávají tvé básně náladu, spíš jen vhled, obraz,jako facku na sále, ale třeba tě neumím číst, jsem na jiné vlně. Příběhovost - to je to pravé slovo, tak jsem jen plácla, co by ti slušelo, často jen tak plácám
Pavle,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-20 18:19:06

je o tobě a cestách psáno ve Tvaru a máš tam foto, no toto!
Pavel (94.127.128.xxx) 2010-05-21 01:29:41

No do háje? A od koho? Pouze nevím, kde v téhle pustině schrastím Tvar. Nicméně děkuji za upozornění.
Pavle,
Roman (88.102.189.xxx) 2010-05-21 10:27:15

Tvar tam u vás seženeš asi tak, jako já tady ve Vimperku, totiž nijak.

Chystáš se s Ohništěm do Protisu?
Pavle,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-21 10:35:36

od Svatky přec! Tvar by mohly mít studovny, pokud narazíte na nějakou knihovnu, já ho tu taky neseženu.
svatka (194.228.235.xxx) 2010-05-21 14:14:41

Si Tvar proboha předplaťte, je to asi pětiklíště na rok, voe...
Svatko,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-21 14:16:45

já má předplatné na Houbaře, víc už nemohu! Ach!
Pavel (90.177.239.xxx) 2010-05-21 15:07:09

Po celém Jablonci není, prý ho nedostávají, jediné, co jsem viděl, jsou z příbuzného oboru Literární noviny, kterým se už léta vyhýbám jak čert kříži. Zítra se podívám v Liberci a jestli ani tam neuspěji, začnu o tom předplatném uvažovat...Pavel
Pavel (90.177.239.xxx) 2010-05-21 15:08:45

S Ohništěm do Protisu? Snad mi vyjde stavit se tam v úterý, když pojedu do Prahy. Pavel
Svatko,
Roman (88.102.189.xxx) 2010-05-22 23:19:16

co je to "pětiklíště"? Já mám předplacenou jen Sedmou generaci. Tak koukám, že jsme na tom s Horthensií stejně, na poezii kašleme, ale na houby a ekologické teroristy nás užije...
No dovol,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-23 13:15:48

Romane! Já na Poezii nekašlu, já Tvar poctivě čtu, každé číslo, ale "petiklíště-pětistovku" musim vydat za ocet, bych houby naložila!
Horthensie,
Roman (88.102.1.xxx) 2010-05-23 16:01:58

prosímtě, co má společného ocet s předplatným na Houbaře? To je asi jako inkoust s předplatným na Tvar
Romane,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-23 19:07:57

zapoj básnickou imaginaci a nepudruj!
Horthensie,
Roman (88.102.1.xxx) 2010-05-23 21:10:52

a ještě pudr do toho. To už je příliš. Ocet a pudr. Evokuje mi to název sbírky Rudčenkové Popel a slast. Nebo Tvoji sbírku: Masky a ploutve. Jmenovala se tak? Když jsem se netrefil, tak se omlouvám.
Romane,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-23 22:12:00

ty filuto!
Pavel (94.127.128.xxx) 2010-05-23 22:35:49

Za 500,- by bylo octa na houby z celé Šumavy, Jo, Romane, kdybys Ty měl podobný nápad jako Kateřina Rudčenková, asi by z toho vyšel Popel a chlast. Pouze se dovím, že se mě nikdo neptá, co mám proti Literárkám. Nejlépe s nimi naložil Bohouš Vaněk v Posledním Bourbonu(a tehdy si z nich ještě neudělali čeští trockisté svoji politickou tribunu, Ale je jim to houby platné, jsou z nich spíše troskisté.
Horthensie,
Roman (88.102.1.xxx) 2010-05-24 15:08:38

o Literárkách, konkrétně o Tvém vztahu k nim nic bližšího nevím. Což tam mají hlavní slovo trockisté? To jsem netušil, spíš bych řekl, že v Literárkách budou nějací pravičáci, patřily přece pod Lidové noviny, ne?

Nedávno mi přišel nějaký mail, kdosi dělal průzkum, nakolik se čtou literární časopisy a noviny, a já odpověděl, že čtu jen ty, co se ke mně náhodně dostanou, tedy občas Weles, Akord, od Svatky Tvar či Host, ale nic z toho si sám nekupuju ani neodebírám, že mám malou kapacitu mozku a musím si pečlivě vybírat pouze útlé knihy
Jo,
Roman (88.102.1.xxx) 2010-05-24 15:10:21

na Babylon bych zapomněl. Rediguje ho Placák. Vozí mě ho Ivanka, neboť na akademické půdě je zdarma a občas se tam objevují zajímavé ukázky ze světové poezie.
Romane,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-24 16:55:25

to s Literárkama napsal Pavel...já čtu všechno a mám děsnej guláš!
Já čtu taky všechno, co mi přijde pod ruku.
Pavel (94.127.128.xxx) 2010-05-24 21:50:43

Nicméně se zdá, že guláš v tom má leckdo. Jestli je Jakub Patočka pravičák, tak já jsem Johanka z Arku. Jestli kdysi patřily Literárky pod Lidovky,je to minulost. Ještě se tehdy ovšem zabývali literaturou. Smůla.
Horthensie a Pavle,
Roman (88.102.189.xxx) 2010-05-26 09:20:31

však také pozoruju na vás, že jste sečtělí, já ani nevím, kdo je to Jakub Patočka, znám jen toho filosofa Patočku a to ještě z doby, kdy i já četl všechno, co mi přišlo pod ruku. Tedy nemohu ani posoudit, zda Pavel je Johankou z Arku, ne snad v těle, ale pod způsobou Pavla Kukala (abych tak trochu vykradl teologický slovník).

O co méně čtu, o to více přemýšlím. A dost zhoubně. A když už něco čtu, odbočuju hned v myšlenkách do slepých chodeb, kde už jsem byl stokrát a ne a ne se poučit...
Romane,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-26 10:50:09

však se netrap, nikdo nic neví a všichni jsme vykloněni do Nicoty, což je ta pravá výhra tu!
Horthensie,
Roman (88.102.189.xxx) 2010-05-26 11:16:22

ta Nicota. Co vlastně znamená pro nás to slovo? Četl jsem, tuším, u Charlese Journeta, že kdyby Bůh jen na okamžik přestal myslet na svět, ten by se ihned obrátil v Nic. Nikoliv v popel a prach, ale v Nic, to je rozdíl. Mohu doufat v to, že Bůh na mne přestane myslet?

A tu mi došlo, jak je má touha po skutečné nicotě nesmyslná. Co jednou existuje, nemůže se už nikdy ztratit, zmizet, nemůže to už nikdy nebýt. Leda že by Bůh na to přestal myslet (ukrývat to ve své pozornosti) - ó, jak jsou slova marná!!! Co jednou existuje, může být klidně rozprášeno po celém vesmíru v osamělé molekuly, v zdání, vzpomínku, ale nemůže to přestat být. Proto je sebevražda zbytečná a marná. Existuje zřejmě nějaký zákon zachování bytí, jemuž nemůžeme uniknout, protože i to, co by mu uniklo, stále by existovalo - i ve svém úniku z existence. To je hrozné.
Horthensie,
Roman (88.102.189.xxx) 2010-05-26 11:24:41

myslím na přesnou myšlenku Petra Payna z jeho knížky Nečekaný čekaný: "Je to jako s důkazem Boha. Kdyby se podařilo, aby se na celém světě jeden den nikdo nemodlil, ukázalo by se, jestli Bůh je nebo není". Třeba by se obrátil v Nic? A nebo my? A museli bychom opravdu úplně všichni? Jsme natolik spojeni, že jeden druhého jakousi solidaritou bytí držíme nad propastí Nicoty? Nic takového jako propast nicoty ovšem není, tam v Nic je zřejmě všechno srovnáno a žádné bytosti si už navzájem pokuty za své existence neplatí.
Romane,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-26 12:20:20

já Boha nevnímám jako bytost, tudíž netrpím ani tím, že na mě nemyslí, Bůh je i ve mně a já se snažím být dobrá: tedy nepromarnit dar života. Když jsem vykloněná do Nicoty, jsem nejblíže Bohu. Vím, že mohu nebýt a tak se každé ráno rozhoduji: být. Je to trošku únavné, ale tlumí to úzkost z existence. O Nicotě nic nevím, jen ji cítím, stejně, jako Boha.
Romane,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-26 12:23:33

pokud máš strach, že se budeš smažit v pekle, tak se neboj, ty už v pekle jsi Já opravdu nevěřím v Boha, který nás chce ničit, věřím v něj, jako v Dobro, v ten hlas, který ti říká, co máš dělat, abys nikomu neubližovat, a pokud ho neposlechneš, dává ti možnost, jak zlo odčinit a bolest zmírnit.
A ano,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-26 12:29:55

souhlasím, že nic se neztrácí, Proměna proti Nicotě, ale Nicota je pomocný termín pro proměnu vědomí, které vrženo do existence volí. Je to tvůj čas, pak rozmetán, jako energie, budeš existovat dál, jako světlo, nevím, ale já se přestala bát (možná to je šílenství ), čímž jsem nepřišla o bolest a strach, jen je už prožívám jinak.
Horthensie,
Roman (88.102.189.xxx) 2010-05-26 13:42:23

ale když nevěříš v Boha jako bytost, nebo dejme tomu Osobu, odkud přichází ten hlas? Byl snad v Tobě už od věků (jako Stvořitelovo "Staň se", ovšem Stvořitel je také Osobou, musel něco prvně chtít a bez Osoby není chtění)?Bůh se zřejmě vzdává něčeho ze své absolutnosti ve prospěch stvoření.

Nicotu nechápu jako pomocný termín ničeho, je to termín čehosi absolutního. Všechno - Nic. Čím by nás mohl ještě vyděsit? Snad jen údělem nést tento dar, tento podíl - podivné. Je (pro mne) natolik těžký, jako by mi někdo ke každému pírku přiložil ještě desetikilogramové závaží. A čím jsem starší, tím těžší. Tomu právě nerozumím.
Romane,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-26 13:49:44

jazyk nám nedovoluje mluvit o Bohu, dostala jsem ten hlas s tělem. Jako nástroj, tykadlo, kompas,etc...On je nepředsavitelný, kdyby byl, stal by se hračkou (za což ho někteří považují), ale chceš-li, ať je ti čímkoli, co ti pomáhá ten "dar" přežít A v tom já vidím jeho sílu. Proč nemůžeš opustit svou celu s výhledem jen na trest, děs, všechno nebo nic? Já nevím, sic tě chápu, sama jsem tím krajem prošla.
Romane,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-26 13:52:20

nerozumíš, protože se bojíš tak smrti,
že ten strach ti zaclání svobodu, kterou On do tebe vložil. Tak jdi až na kraj propasti a zvol si život, pochop, že smrt neexistuje, když život nečíhá!
Romane,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-26 14:07:09

už jsme zase v té staré debatě Inteligence je taky dar, herní plán, ale k Bohu se jen procítíš, jazyk je jen mezi lidmi, Bůh se zjevuje až za jazykem, právě na té hraně vyklonění, pokud jsi Ho nezaslechl, tak asi zatím tolik netoužíš. A teď v tom nehledej zas "odměnu a trest".
Horthensie,
Roman (88.102.189.xxx) 2010-05-26 14:16:18

nezapomeň, že Bůh je také Slovo, Tvůrčí Slovo, a to do té míry, že svatý Jan napsal: "Na počátku bylo Slovo ... a to Slovo bylo Bůh" (Jan 1,1). Tedy ne jen za slovem, jazykem zjevuje se Bůh(i když "jazyk" se mi v porovnání se Slovem jeví jako mluvení či psaní proti o-slovení, třebaže je jisté, že bez jazyka není myšlení, jazyk se zjevuje spolu s myšlenkou a myšlenka bez něj neexistuje, v jazyku ale nejde o pravdivost, ale o smysluplnost, to je rozdíl).

Však víš, co to znamená být vyvolán jménem.
Horthensie,
Roman (88.102.189.xxx) 2010-05-26 14:18:45

možná je důkazem Boží existence to, že může být vysloven.

Strach možná stojí na počátku toho, co bych nyní asi už jen nazval únavou z hledání a také z toužení.
Romane,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-26 14:23:45

nebereš ta slova doslovně, že ne? zjevuje, aby člověk, který si existenci komplikuje (nestačí mu, že dostal dar, musí ještě dumat k čemu! ), dorozuměl se s lidmi, Bohu nemůžeš rozumět, neb tě přesahuje (přesáhuje, kdy si vzpomene ). Vyvolán jménem: abys dosvědčil boží velikost.
Romane,
Hor-tensie (62.240.184.xxx) 2010-05-26 14:27:50

jak zpívá Topol:"únava má křídla jako anděl/snáší se a snáší"...kdybys opravdu toužil po Bohu, zaměstnalo by tě to natolik, že bys zapomněl dumat
Tak počkat!
Pavel (94.127.128.xxx) 2010-05-26 14:46:12

Jen co budu mít chvíli čas, já vám touhle debatou tak zamíchám, že nebudete vědět, jestli je dneska, nebo už příští týden!!!
Teď si lámu hlavu, jak odpovědět Vám oběma naráz.
Pavel (94.127.128.xxx) 2010-05-27 22:15:23

Romane, svým lidským rozumem Boha pochopit nemůžeme, to už je dosti drsně dokázáno: Pascal a Swedenborg se zřítili do propasti šílenství. To lze jedině s pomocí víry a pokory. Na tohle Ty asi moc slyšet nebudeš, ale obávám se, že na to jdeš nesprávným nástrojem, jako bys chtěl krumpáčem řezat sklo.
Hortensie(promiň, že jsem Ti přidělil místo až za Romanem, ale soudím, že Bůh musí být bytost, jakkoli neomezená nějakou tělesnou schránkou. Proto má takový význam pro křesťany to, co nazývají Mystérium Vtělení.Nepřímo to také dokazuje, že když se křesťané (v tom se shodují se židy a muslimy)obracejí k Bohu důvěrným "Ty," a je to pro ně někdo, ke komu mohou mít ryze osobní vztah, pak to musí být bytost. Projevovat osobní vztah k nějaké "sbírce zákonů" by asi nešlo. Tolik zatím já. Pavel
Pavle,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-28 00:50:02

a já věřím, že Bůh bytost není a přesto s ním mluvím, oslovuji ho ty, neb jazyk je tak sestrojen, ale víc ho cítím, a nemusím mluvit, používat zvuky, jazyk je mezilidský, Bůh přec vše vidí a v každém jiskra. Nemám potřeby pražádné si Ho personifikovat od jisté doby.
Pavle,
Roman (88.102.189.xxx) 2010-05-28 10:10:36

můj problém netkví ani tak ve snaze rozumu nějak Boha pochopit, pojmout, ale v neschopnosti nic nekonat a odevzdat se mu. V tomhle to mají muži těžší. Stále si myslím, že musím nějak vykročit, vydat se na cestu, sebrat vůli, změnit se atd. Ženy mají v sobě zakódovanou schopnost oddat se, být tím, čím jsou a jen říci: "Bože, tady jsem."
Horthensie,
Roman (88.102.189.xxx) 2010-05-28 10:16:17

museli bychom si ujasnit, co to znamená slovo "Bytost" z filosofického hlediska. Škoda, že s námi nekomunikuje Kája Beneš, on by nám to třeba objasnil. "Bytost" v sobě ukrývá slovo "Bytí", tedy to, co si umí udržet existenci samo o sobě (?) Já bych raději zůstal u "Osoby". Tento pojem lépe chápu. Odbouráš-li u Boha Osobu, dostaneš se do nebezpečí, že začneš rozmlouvat sama se sebou v iluzi, že mluvíš s Bohem. A budeš-li mlčet, jen se rozplyneš v čemsi, co mystikové nazývají Sjednocením, psychiatři pak depersonalizací.
Horthensie a Pavle,
Roman (88.102.189.xxx) 2010-05-28 13:01:29

dívám se do slovníku spisovného jazyka, zde je bytost vysvětlena jako "tvor", "osoba", "stvoření". Tedy Bůh v tomto smyslu opravdu bytostí být nemůže, neboť nemůže být ani osobou stvořenou. Druhý význam slova bytost znamená "osobnost či podstatu člověka". Co se pak týká osoby, tady je našemu tématu nejblíže význam "jedinec v souhrnu svých vlastností", v případě Boha snad atributů (Všemohoucí, Vševědoucí, Věčný, Nekonečný atd).
Romane,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-28 14:40:50

zkouškou na Identitu jsem prošla a dostala se k pokoře. Jinak bych už byla v blázinci. Pokud trváš na Personě boží, tak s hlasy nemám problém, překřikují se, ale poznáš Jeho hlas podle toho, že nežádá nic zlého, a co je zlé, to už v desateru, což zní jednoduše, ale zkus dodržet alespoň několik přikázání a budeš hnedle v ráji
Romane,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-28 14:59:33

co si vlastně představuješ pod pojmem "odevzdat se Bohu?", nic nekonat? nic špatného myslíš? Muži to mají naopak lehčí, žena snadno podléhá kdečemu ale negeneralizujme! Třeba Boha opravdu nepotřebuješ.
Horthensie,
Roman (88.102.189.xxx) 2010-05-28 18:04:38

proč bych nad Ním stále tak přemýšlel, proč bych Boha hledal, kdybych ho nepotřeboval? To hledání je zároveň útočištěm, jako by už v hledání samotném byl obsažen.
Romane,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-28 18:28:03

jestli je hledání útočištěm, tak není přec nic k řešení! připadá mi, jako bys od něj něco chtěl, ale užs přeci dostal, co víc?
Pavel (94.127.128.xxx) 2010-05-28 21:39:47

V tomto smyslu by si asi opravdu nejlépe odpovídalo slovo bytost slovu osoba. Tvor nebo stvoření musí mít počátek. Tolik z jazykovědy a přejděme dále: Soudím, že hledání může být útočištěm aspoň do té míry, že skýtá útěchu. Kdysi jsem Ti, Romane, říkal, že zrovna my dva jsme v životě nadělali spoustu všelijakých chyb, ale možná, že budeme ospravedlněni proto, že jsme aspoň o něco usilovali. Snad je to tak, že i cesta může být cíl.
Volila jsem
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-29 15:42:31

Pirátskou stranu, móře emocí mě unáší na ostrov. Pavle: četla jsem si Dyka: Milá sedmi loupežníků, máš ho rád? Nějak mi při jeho čtení vytanul tvůj styl. Usilujme o Poezii!!!
Dyka moc neznám, ale cítím se jako romantik.
Pavel (94.127.128.xxx) 2010-05-29 21:48:26

Volil jsem TOP 09. Nesouhlasím sice se zkorumpovaným demokratickým systémem, jsem monarchista, ale prozatím budu podporovat pravici. Karla ze Schwarzenbergu bych bral i jako mírně osvíceného monarchu v mezích zákona.
???
Miroslav (88.102.74.xxx) 2010-05-31 10:58:25

Volil jsem Lidovou stranu. Jak se mohou chlubit členové Skupiny 26, že volili piráty nebo TOP 09, hlásí-li se ke křesťanství? Jediná strana, která myslela na rodinu, se nedostala do parlamentu. Obyčejní lidé již nemají zastání, jen mafiáni.

K básním. Některé atributy z válečné zbroje a smutné krajiny mi napovídají, že autor by mohl být Jehovista. Neznám ho osobně, mohu se mýliti.
Zora (195.113.8.xxx) 2010-05-31 19:32:49

Kdyby nebyl ke knížeti nerozlučně přibalený Kalousek /něco jako kilo banánů a k tomu nutnost vzít svě kila kubánských kyselých pomerančů/, volila bych knížete. Takhle jsem volila Zelené.
Miroslav
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-05-31 21:02:00

je nějaký vtipálek, zdá se
Já zase nechápu, proč bych měl být jehovista.
Pavel (94.127.128.xxx) 2010-05-31 21:49:51

Tomu věř, že nejsem.
Milí přátelé,
Roman (88.102.189.xxx) 2010-05-31 22:12:52

já zase volil sociální demokracii a jak to dopadlo, to už víte. Tedy po čtyři roky se mohou radovat boháči, protože budou ještě bohatší. Chudím pak bude vzato i to, co mají.

Lidovci nejsou křesťanskou stranou, ale procírkevní, to je rozdíl.
Romane,
Hortensie Norma (62.240.184.xxx) 2010-05-31 23:35:04

kdypak bude reportáž z Chalupy? Jak bylo, zima zima?
Horthensie,
Roman (88.102.189.xxx) 2010-06-01 08:19:23

už jsem to Kájovi poslal. Teď je to na něm, aneb reportáž z Najmanky i s fotkami má na své straně hřiště.

Jinak škoda, že jsi na chaloupku nepřijela. Měli jsme tam prašné křídy, kreslili jsme si a povídali jak za starých časů, zatímco za okny pršelo a pršelo. Byl tam Michal Wernisch jako vlažný protestant, Marika Pečená, hudebnice a milá dáma která inklinuje k pravoslaví, já jako pokleslý katolík, Robert Janda jako tibetský buddhista a osamělí duchovní hledači Milan Duspiva, Martina Kyselová a Luboš Vinš studující dálkově filosofickou fakultu, mohli jsme diskutovat u svíček do sytosti.
...
Roman (88.102.189.xxx) 2010-06-01 08:22:05

teď koukám, že jsem napsal "chudým" s měkkým "i" po "d". Asi fakt blbnu...
Romane,
Hortensie (62.240.184.xxx) 2010-06-01 10:43:54

tak to muselo býti parádní setkání! Já si tvého pravopisného prohřešku nevšimla, anarchismus i v pravopisu!!!
Pavel (94.127.128.xxx) 2010-06-01 22:10:19

jestli mohu říci svůj názor, jsem také jen obyčejný člověk, ale kreatury Paroubkova typu k obhájení svého práva na život nepotřebuji. Za druhé: Církve se nemají starat o politiku, ale o duše. Za třetí:Na politiku se už konečně vykašlete a pište básně. To mi přijde daleko smysluplnější, i když budou třeba beze smyslu. Poezii zdar!
Přidat komentář
Jméno:
Email:
 
Název:
UBBKód:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol:
:kiss::D:pinch::(:shock::X:side::):P
:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s:!::?::idea:
:arrow:
Please input the anti-spam code that you can read in the image.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."